KÖPVILLKOR HOS WELLOTEKET

Välj det som du vill ha hjälp med. Vid övriga frågor, kontakta oss gärna här.

Allmän information om beställning, ändra i beställningen & din orderbekräftelse

De här köpevillkoren är tillämpat på det köpeavtal som du som konsument sluter med Welloteket AB, organisationsnummer 556994-7376. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Welloteket. Du måste vara 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning. Alla försök till bedrägeri polisanmäls av Welloteket AB. Vi förbehåller oss rätten att vid felaktigheter som t.ex. pris- eller tryckfel, korrigera felet i efterhand på hemsidan/marknadsföringen. Om du inte är nöjd med korrigeringen har du självklart rätt att avboka din beställning.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du angivit vid köpet. I orderbekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- samt leveransadress. Skulle du upptäcka ett fel i din beställning bör du omedelbart kontakta oss via e-post till: kund@welloteket.se så hjälper vi dig.

Ändra en lagd beställning 

Om du önskar att ändra något i din beställning efter att du lagt din order kan vi endast göra det innan beställningen lämnat vårt lager. Kontakta oss därför så snabbt som möjligt via vår e-post: kund@welloteket.se. I mejlet vill vi att du anger: ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan), kontaktuppgifter samt vilken ändring du önskar göra. Vi förehåller oss även rätten att kancellera en beställning om varan är slut i lager eller vid ett tekniskt fel.

Leveranstider, frakt och outlösta paket

Alla beställningar levereras inom 1-3 vardagar. Om du däremot lagt din beställning på en helg, skickas ditt paket tidigast på måndagen efter helgen. Om det skulle uppstå förseningar i leveransen (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss oss direkt vid e-post: kund@welloteket.seVid försenad leverans har du som kund alltid rätt att häva ditt köp. Restnoterade beställningar skickas när produkterna finns åter i lager.

Priserna inkluderar inte fraktavgifter, då fraktavgiften anges separat. En fraktavgift på 29kr (SEK) tillkommer där köpbeloppet understiger 299 kr (SEK). Vid köpbelopp över 299 kr (SEK) tillkommer ingen fraktavgift. Beställningar som har en låg vikt och volym skickas med postenbrev och levereras direkt i din brevlåda. Beställningar som har en större volym och vikt skickas som postpaket och anländer därmed till närmste postombud. När paketet finns hos postombudet, skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska alltid giltig ID-handling uppvisas. Om du inte fått din leverans inom 5 arbetsdagar kontaktar du vår kundservice via e-post: kund@welloteket.se. Transportskador anmäls direkt till det postombud som du hämtat ut varorna från.

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Welloteket. Du kommer då att debiteras en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Wellotekets administration, frakt, returfrakt samt hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt, returer & reklamation

Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt räknat från den dagen du hämtat ut ditt paket. Du måste kontakta welloteket inom tiden för ångerrätt innan du skickar tillbaka varorna. Du skickar då e-post till info@welloteket.se och anger ditt ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan), kontaktuppgifter samt varför du önskar att returnera varan. Welloteket måste godkänna alla returer innan du skickar tillbaka din beställning.

Welloteket återbetalar hela köpeskillingen inom sju dagar från och med att varan nått Wellotekets lager. Vi förutsätter att varorna skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning samt i sitt ursprungligt skick. Ångerrätten gäller inte: kosttillskott, hygienartiklar, livsmedel och kosmetiska produkter med en bruten försegling.

Om din försändelse skulle vara skadad när du hämtar ut den ber vi dig att anmäla detta till utlämningsstället direkt. Upptäcker du en annan skada efter att du öppnat din försändelse, kontakta oss direkt på: kund@welloteket.seDu får en ny vara så snart som möjligt förutsatt att varan fortfarande finns kvar i lager.

Betalning med Klarna

I samarbete med Klarna använder vi en betallösning som heter Klarna Checkout som erbjuder fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Wellotekets köpvillkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.

Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ, men du kan givetvis välja fritt något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Information om moms

Samtliga priser visas inklusive moms enligt följande: Böcker 6%, Kosttillskott 12%, Kläder/Tillbehör/Läkemedel/Naturläkemedel 25%.

Personuppgiftslagen (PUL)

Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Vi följer personuppgiftslagen sedan den trädde kraft 1998. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifterna från vårt register. Med din registrering och beställning godkänner du enligt lag att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Welloteket AB skyddar dina personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Du har rätt att se dina personuppgifter som de registrerats hos oss. Skulle de vara felaktiga eller ofullständiga är det din rätt att begära uppgifterna rättade eller raderade. Welloteket AB använder krypterad dataöverföring. Alla betalnings- och personuppgifter hanteras genom säkra sidor på nätet. Betalningstransaktionen hanteras av vår betalningspartner Klarna för att garantera snabba och säkra transaktioner. Welloteket AB sparar aldrig kortuppgifter och all information som skickas krypteras.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft 25 juli 2003, ska alla besökare av en webbplats med cookies informeras om att webbplatsen innehåller cookies, i vilket syfte de används och hur de kan undvikas. Cookies är små textfiler, innehållandes information, som lagras på din dator. De används av tekniska skäl för en webbplats funktionalitet vid t ex inloggning eller formulärhantering. Det finns två sorters cookies, den ena sparar filer permanent på din dator, den andra sparar dem temporärt under tiden du använder webbplatsen. Welloteket AB använder båda. Om du vill undvika lagring av cookies på din dator kan du blockera lagringen genom inställningarna i din webbläsare (se din webbläsares instruktioner). Det kommer dock att begränsa webbplatsens funktionalitet och kan försämra upplevelsen av Welloteket som hemsida.

Information om Tvist

Vid klagomål eller synpunkter som avser Wellotekets tjänster eller produkter bör dessa lämnas till vår kundtjänst. Är du missnöjd med hanteringen av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Information om Force majeur

Welloteket AB är befriat från påföljd om en förpliktelse från detta avtal skulle försummas på grund av befriande omständigheter som förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Med befriande omständigheter avses bland annat en myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller förändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. Force Majeure inkluderar myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, såsom restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden eller om bolaget utsätts för kriminell aktivitet med påverkan på verksamheten.