KÖP EN MULTI VEGAN OCH FÅ EN DOSETT PÅ KÖPET!

Intresset för vegetarisk och vegansk kost har de senaste åren ökat explosionsartat. Skälen till att välja bort kött och annan mat från djurriket är många exempelvis av etiska skäl, miljöskäl, hälsoskäl, religiösa skäl, att man tycker det är godare etc.

Vid en vegetarisk och vegansk kosthållning är basen mat från växtriket. Det behöver inte vara svårt att vara vegetarian/vegan, bara man har vissa baskunskaper om var näringen finns. Det finns vissa näringsrika livsmedel som är särskilt viktiga i den vegetariska/veganska kosten. Exempel på dessa livsmedel är baljväxter (bönor, linser, ärter, tofu eller andra sojaprodukter), fullkornsprodukter (havregryn, fullkornsbröd, råris, fullkornspasta), grönsaker och rotfrukter, frukt och bär, rapsolja och rapsoljebaserade matfetter samt berikade vegetabiliska drycker/yoghurt etc.

Det finns stora hälsovinster med att äta mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter, bär och annan mat från växtriket. Vegetarianer/veganer löper exempelvis lägre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar som exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom etc.

Multi Vegan från Great Earth är en multivitamin och multimineral där näringsämnena och doseringarna är anpassade efter vad veganer och vegetarianer kan ha svårt att få i sig via kosten.

Multi Vegan innehåller bland annat:

  • Vitamin B12 som i princip bara finns i animaliska livsmedel och i berikade vegetabiliska livsmedel. För veganer är det därför mycket viktigt med B12-tillskott för att vara säker på att intaget är tillräckligt. Vitamin B12 behövs bland annat för nervsystemet och blodet. Det är även viktigt att gravida och ammande får i sig tillräckligt med vitamin B12 för att fostrets behov av vitamin B12 ska tillgodoses.
  • En vegansk form av vitamin D3 som är utvunnen från lav, istället för fårull vilket man vanligtvis utvinner D-vitamin ifrån.
  • Riboflavin (vitamin B2) finns främst i kött, fisk och mjölkprodukter. Riboflavin behövs för nedbrytningen av kolhydrater, protein och fett.
  • Järn som framför allt behövs för blodet. Järn i vegetarisk mat är svårare för kroppen att ta upp jämfört med järn i exempelvis kött och fisk. För unga tjejer och kvinnor är järn extra viktigt, eftersom de på grund av menstruation behöver mer järn än män.
  • Zink i vegetarisk mat är precis som med järn svårare för kroppen att ta upp. Zink behövs bland annat för att sår ska läka normalt. Vanliga symtom på zinkbrist är hudförändringar exempelvis akne, rosacea, eksem, hudsprickor, nedsatt sårläkning etc.
  • Selen finns främst i animaliska livsmedel. Selen behövs bland annat för ämnesomsättningen.
  • Jod som är viktigt för ämnesomsättningen.
  • Multi Vegan innehåller även naturliga enzymer från ananas och papaya, gurkmeja och en ekologisk bär- och grönsaksblandning.

Just nu får ni även en dosett på köpet vid köp av en Multi Vegan. Perfekt att dosera era kosttillskott i, och smidig att ha med sig när man är på resande fot! <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *