SNABBKURS I D-VITAMIN

De flesta idag är väl medvetna om att vi måste få i oss det dagliga behovet av näringsämnen för att kroppen ska må bra och fungera optimalt. De flesta har även någon gång hört att vi som bor på de nordligare breddgraderna med en lång mörk vinter riskerar att få brist på D-vitamin. Men frågan är om alla vet vad D-vitamin faktiskt är, vilka som är dess främsta källor och hur bristsymtom kan yttra sig. Därför tänkte vi nu försöka räta ut några av dessa frågetecken gällande D-vitamin. Enjoy!

Vad är D-vitamin?
Om vi ska börja med att något förenklat förklara D-vitamin på en molekylär nivå så är D-vitamin trots dess namn egentligen ett pro-hormon, ett förstadium till det viktiga hormonet kalcitriol. När D-vitamin når levern via blodomloppet, kan det omvandlas med hjälp av vissa enzymer till kalcidiol. Kalcidiol cirkulerar i blodet och utgör råvaran för bildandet av det aktiva D-vitaminhormonet kalcitriol. Kalcitriol kan bildas lokalt i olika celler när det behövs, förutsatt att kalcidiol finns tillgängligt.

D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder och hjälper kroppen att absorbera kalcium från tarmen, vilket är nödvändigt för vår benutveckling. D-vitamin har även till uppgift att reglera kalcium- och fosfatnivåerna i blodet, vilket indirekt gör det möjligt för ny benvävnad att mineraliseras och bli hård. Processen att bygga starka ben börjar redan i livmodern och vissa studier tyder på att sannolikheten att födas med låg bentäthet, som senare i livet kan leda till osteoporos (benskörhet), ökar om modern lider av brist på D-vitamin under graviditeten. D-vitamin bidrar till en god benhälsa och hjälper skelettet att utvecklas under barndomsåren.

Hur får vi i oss D-vitamin?
Den mest effektiva D-vitaminkällan vi har är solens ultravioletta strålar. Men ju längre ifrån ekvatorn du är bosatt, desto mindre nytta har du av dem under vinterhalvåret. För att strålarna ska nå fram måste nämligen solen stå i minst 45 grader, så i länder som ligger på de nordligare breddgraderna exempelvis Sverige står solen för lågt under många månader av året.

Via kosten får vi i oss D-vitamin främst från fet fisk exempelvis lax, makrill och sill samt ägg, kött och D-vitaminberikade mejeriprodukter, matfettsblandningar och växtdrycker. Det är dock ont om D-vitaminkällor i vegetarisk och vegansk mat. Eftersom D-vitamin är ett fettlösligt vitamin är det att föredra att inta D-vitamin i kombination med fett då detta underlättar upptaget. Vissa D-vitamintillskott i flytande eller kapselform är även lösta i fett, ofta kokosolja eller olivolja, för att underlätta upptaget.

Vad är skillnaden mellan D2 och D3, och vad betyder egentligen IE?
D-vitamin finns i två olika former, D2 och D3. Vitamin-D3 finns i livsmedel såsom fisk, ägg,  kött samt i produkter som är berikade med vitamin-D3. Vitamin-D3 bildas även i huden när vi vistas ute i solen, förutsatt att tillräcklig hudyta exponeras samt att solen står tillräckligt högt. Vitamin-D2 och andra sidan finns i svampar exempelvis i kantareller och i livsmedel som är berikade med vitamin-D2. Vitamin-D3 har en något högre bioaktivitet än vitamin-D2, detta innebär att vitamin-D3 är lättare för kroppen att ta upp.

D-vitamin anges ibland i IE vilket står för internationella enheter. Omvandlingsfaktorerna mellan IE och mikrogram är:
1 IE = 0,025 mikrogram D-vitamin
1 mikrogram D-vitamin = 40 IE

Bristsymtom
D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som kan lagras i fettcellerna i några månader, men i många delar av världen räcker inte reserverna vintern ut. Symtom på D-vitaminbrist kan variera från person till person och kan många gånger vara ganska diffusa. Vissa kan ha D-vitaminbrist utan att uppleva några symtom alls, medan andra kan drabbas av:

  • Trötthet
  • Muskelsvaghet
  • Värk i skelettet
  • Kramper

Brist på D-vitamin kan leda till osteomalaci (benuppmjukning) hos vuxna, vilket gör skelettet mjukt och missformat. Allvarlig brist på D-vitamin kan även orsaka kramper. Trötthet kan bero på många faktorer och behöver inte vara ett tecken på D-vitaminbrist. Dock kan muskelsvaghet, vilket kan orsakas av osteomalaci, leda till trötthet.

Finns det vissa som har ökad risk att drabbas av D-vitaminbrist?
De studier som finns tyder på att nivån av D-vitamin för vissa grupper är otillfredsställande. Livsmedelsverket rekommenderar D-vitamintillskott till vissa riskgrupper. Detta omfattar alla barn under 2 år, vegetarianer, allergiker och andra som av olika anledningar inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel, barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren samt äldre över 75 år. Dessa råd innefattar även gravida och ammande om de ingår i någon av dessa riskgrupper. Under vinterhalvåret är det särskilt viktigt med D-vitamintillskott framförallt för dessa riskgrupper. Under maj-augusti kan uppehåll göras, men det går dock bra att ta tillskott hela året.

Dessa D-vitamintillskott nedan är några av våra absoluta favoriter från Holistic, som ni just nu får 10% rabatt på! <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *