VARFÖR ÄR DET SÅ VIKTIGT MED EN GOD MAGHÄLSA?

VARFÖR ÄR DET SÅ VIKTIGT MED EN GOD MAGHÄLSA?

Tarmflorans betydelse för vår hälsa är ett hett forskningsområde, och idag vet man att en balanserad tarmflora är viktigt för den allmänna hälsan. Tarmbakterierna producerar bland annat vitamin K2, vitamin B12, biotin, folat och korta fettsyror som exempelvis smörsyra vilket är ämnen som gynnar vår hälsa. Tarmbakterierna styr även delvis vilka näringsämnen som kroppen kan ta upp. Bakterierna i tarmen kan även bryta ned olika läkemedel och en orsak till att människor reagerar olika på mediciner är att vi alla har lite olika sammansättning av bakterier i tarmen. Bakteriefloran i tarmen har även en viktig roll för peristaltiken (muskelsammandragningen) och tarmtömningens funktion. Dessutom pekar studier på ett samband mellan mag- och tarmproblem och psykisk ohälsa, som exempelvis depression. Tarmen styr nämligen en stor del av produktionen av kroppens lyckohormon serotonin. Skadliga bakterier riskerar att rubba serotoninproduktionen och därmed skada vårt psykiska välbefinnande.
Utöver detta är cirka 80 procent av vårt immunsystem lokaliserat till tarmen så en balanserad tarmflora är alltså en förutsättning för ett bra immunförsvar, och obalans i tarmfloran kan leda till hälsoproblem av olika slag. Det finns dock mycket man kan göra på egen hand för att förbättra maghälsan. Den kost vi äter har en stor betydelse för maghälsan och man kan även ta hjälp av tillskott med exempelvis probiotika för att främja bakteriefloran i tarmen. Probiotika är de goda tarmbakterierna som vi naturligt har i magen. Dessa goda tarmbakterier finns bland annat i yoghurt och syrade grönsaker men de går även att tillföra i form av kosttillskott till exempel Holistic LactoVitalis Pro och Helhetshälsa Probioplex som finns länkade nedan. Tillfällen då det är extra viktigt att stötta magen med probiotika är till exempel inför en utlandsvistelse. När vi är utomlands kommer vi i kontakt med okända bakterier och det kan hända att dessa bakterier ger upphov till olika maginfektioner. För vissa kvarstår problemen även efter att de akuta symtomen avtagit. Dessa problem kan hänga kvar under en längre tid, ibland flera år, och det skapas då en post infektiös IBS. Kolloidalt silver är otroligt små silverpartiklar som “svävar” omkring i en lösning och fungerar både som botemedel men även som skydd mot alla typer av infektioner och det kan därmed vara fördelaktigt att inta kolloidalt silver i samband med utlandsvistelse, exempelvis Holistic Kolloidalt Silver som finns länkad nedan.

6 tips för en gladare mage:

  1. Ät gärna
    Livsmedel som är rika på fibrer är särskilt bra för tarmfloran. Du bör därför äta rikligt med fullkorn, frukt och grönsaker. Att starta dagen med havregrynsgröt med chiafrön och kokosolja är också supermat för magen.
  2. Undvik att äta
    Livsmedel med mycket härdade fetter, raffinerat socker och vetemjöl skapar inte en trevlig miljö att vistas i för de goda tarmbakterierna. Dessa typer av livsmedel göder istället de sjukdomsalstrande tarmbakterierna. Man bör därför begränsa sitt intag av snabbmat, kakor, läsk etc.
  3. Tillskott av probiotika
    Komplettera gärna med ett tillskott av probiotika som innehåller flera olika bakteriestammar och prebiotika exempelvis Holistic LactoVitalis Pro som finns länkad nedan. LactoVitalis Pro är synbiotika vilket innebär att produkten innehåller både goda mjölksyrabakterier samt nyttiga fibrer (mat för bakterierna). Varje kapsel förser magen med minst 6,5 miljarder goda mjölksyrabakterier från 12 olika stammar och innehåller även vitamin C som bidrar till immunsystemets normala funktion, vitamin B2 som bidrar till att bibehålla normala slemhinnor samt FOS (fruktooligosackarider) som är fibrer som ger näring till bakterierna. Tack vare dess motståndskraftiga bakteriestammar och en patenterad teknologi så överlever bakterierna den tuffa resan ned till tarmen och cirka 90 procent kommer fram oskadda.
  4. Aminosyran glutamin
    Glutamin ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer samt ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig samt hjälper levern att avgifta sig. Det är därför fördelaktigt att äta livsmedel som är rika på glutamin exempelvis broccoli, rödbetor, kål, spenat etc eller tar ett tillskott av glutamin i pulverform exempelvis Holistic Glutamin som finns länkad nedan.
  5. Rör på dig
    Att röra på sig regelbundet är bra för hälsan i många avseenden inklusive maghälsan. När man rör på sig stimulerar man tarmrörelserna vilket är viktigt för att hålla igång aktiviteten i magen.
  6. Stressa mindre
    Stress är en oönskad del av de flestas liv och det finns många olika verktyg man kan ta till för att stressa ned exempelvis yoga och meditation. När det kommer till hur man äter finns det en del basala saker man kan göra för att hålla stressen borta från magen. Om man slänger i sig maten signalerar man hot och fara till kroppen vilket leder till ett stresspåslag och det parasympatiska nervsystemet, där matsmältningen ligger, hinner inte med. Ta några djupa andetag före måltiden för att aktivera det parasympatiska nervsystemet och tugga maten ordentligt så att den blir lättare att bryta ned.

Nedan finner du länkar till produkter som är bra för magen.

Hälsokost

Holistic Glutamin

328 kr

FAVORITER

LactoVitalis Pro

269 kr 229 kr

Ida Warg Favoriter

Probioplex, 90 kapslar

180 kr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *