Våren – löparsäsongen är här 

I takt med att våren sakta kryper närmre så börjar även fler och fler löpare ta sig ut i spåren och bort från löpbanden inne på gymmen. Värmen, solen och våren kan göra vem som helst lockad att springa en runda men nu börjar även tiden och den sista förberedelsen för vårens och sommarens alla lopp!

Att våren är en säsong för löpning är med andra ord svårt att missa, även om man springer för hälsans och nöjets skull eller om man springer för en specifik prestation. Vad kan man då göra för att komma igång med löpningen och hålla igång löpningen? Finns det några kosttillskott som hjälper en på traven?

Det finns en del saker man kan göra för att först och främst komma igång med löpningen och sedan få in en vana:

  1. Varför? Denna fråga är bra att ställa sig själv, varför vill du löpträna? Skriv upp dina motivationer med löpningen och påminn dig själv om ditt mål/motivation när du känner att träningsglädjen tryter.
  2. Bestäm dig:Detta låter kanske lättare sagt än gjort men bestäm dig för att ge löpningen ett visst antal månader och avboka inget pass! Väder och vind ska inte spela någon roll, få löpningen gjord under de månader du har bestämt dig för.
  3. Planera din träning:Många för träningsdagbok och detta kan vara ett bra sätt att få koll på sin löpning och planera sina löparpass. Bestäm en dag varje vecka, förslagsvis en söndag, då du planerar hela nästkommande vecka. När ska du springa? Vad för pass? Ska du springa med någon kompis? Förslagsvis kan man börja att planera in tre pass varje vecka där man börjar med 30-45 minuter vid varje pass. Dessa pass kan vara exempelvis två rena löparpass och ett styrkepass. Sedan trappar man upp eller justerar sitt program om man känner att man behöver mer/mindre.
  4. Utrustning:För att komma igång med löpningen behöver man ingen pulsklocka, speciella träningstights eller vätskebälte men det kan underlätta med ett par bra löparskor och en bra sport-BH. Många blir motiverade av nya träningskläder/skor och har det som en morot för träning vilket i sig kan vara alldeles utmärkt! Dock behövs ett par bra och sköna löparskor för att undvika onödiga skador eller skavsår. Man behöver inte de dyraste löparskorna utan det finns en uppsjö bra löparskor i bättre prisklasser! Fråga personalen i butikerna, de kan oftast hjälpa riktigt bra.
  5. Överdriv inte:Många har stora visioner för löpningen innan de ens startat, vilket inte behöver vara dåligt utan snarare kan vara en källa till motivation, men känna att de inte orkar/ger upp efter en period. Starta lugnt! Att gå från att inte springa alls till att börja springa flera dagar i veckan och ta ut sig så att man knappt kan andas är oftast inget framgångsrecept. Det kan leda till skador och till att man tappar motivationen. Starta lugnt och bygg sedan från det!

När man väl kommit igång med löpningen och känner att man orkar hålla igång så brukar man ofta bli mer och mer motiverad. Helt plötsligt vill man ut och springa en runda ”bara för att det är skönt” och det är inte längre något problem! Vad finns det då för hjälpmedel för att optimera löpningen? Att leva balanserat är någonting som alltid förespråkas, att sova ordentligt och äta näringsrik kost är egentligen det huvudsakliga receptet för en hälsosam livsstil. Utöver detta finns det visserligen vissa tillskott man kan ta som visat sig hjälpa vid träning så som rödbetspulver. Rödbetspulver har länge varit en snackis inom konditionssport och det finns studier som visar att nitratet i rödbetan har en förmåga att vidga blodkärlen vilket i sin tur ökar blodgenomströmningen. Rödbetan verkar också göra kroppens mitokondrier effektivare, med det menar man att cellerna förbrukar mindre syre i energiproduktionen. Detta sägs vara en bra kombination för framför allt löpare som vill ha en bra uthållighet och syreupptagningsförmåga för att prestera ännu bättre!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *