Immunförsvaret och hur du kan stärka det

Immunförsvaret och hur du kan stärka det?

D-vitamin
Vi befinner oss mitt i vintern i Sverige vilket innebär att många känner sig både förkylda, magsjuka och allmänt hängiga. Många sjukdomar sprids och bristen på sol gör att många känner att de kanske behöver ge sitt immunförsvar en skjuts!

Från november till februari har vi ett ständigt lågt antal soltimmar i Sverige vilket gör att många lider brist på D-vitamin. D-vitamin får man till största del från solen och eftersom att det är så få soltimmar under denna tid på året så kan det vara bra att ta ett tillskott av just D-vitamin för att hålla sig piggare och friskare! En majoritet av Sveriges befolkning har brist på just D-vitamin under vinterhalvåret vilket i förlängningen kan leda till ett svagare skelett och muskelsvaghet. Symptom på D-vitaminbrist kan ibland vara svåra att upptäcka och speciellt under de mörkare månaderna, då man generellt känner sig tröttare och hängigare, men trötthet och depression är ett av symptomen tillsammans med muskeltrötthet/smärta i musklerna. Oavsett kan det vara bra, om man bor på norra halvklotet, att ta D-vitamin som tillskott just under de mörkaste månaderna då majoriteten faktiskt har brist.

Några symtom på D-vitaminbrist:
– Trötthet
– Depression
– Muskelrötthet/smärta i muskler

C-vitamin
C-vitamin är en annan härlig vitamin som sägs kunna stärka vårat immunförsvar. C-vitamin bidrar bland annat till en normal energiomsättning och kollagenbildningen som i sin tur behövs för blodkärlen, benstommens och broskets normala funktion. C-vitamin kan också bidra till bättre tandkött och hud. Många menar att C-vitamin är en riktig immunförsvars boost och att det kan förebygga förkylningar, trötthet och andra sjukdomar – ett starkare immunförsvar helt enkelt!

Det finns också andra sätt att stärka sitt immunförsvar och många av de sätten är väl beprövade. Så som en bra och näringsrik kost, regelbunden sömn och rörelse. Detta är kanske det viktigaste för en stark och frisk kropp/psyke! En bra och näringsrik kost innebär ofta en kost full med grönsaker, frukt, bra källor till protein, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och inte för mycket socker. Man kan till exempel addera livsmedel som acerola, spirulina eller acai-pulver till sin smoothie för en extra nyttig kick! Acerola är bär som innehåller höga mängder med c-vitamin och acaibäret är fullproppat med antioxidanter. Spirulina är en alg som också innehåller mycket nyttigheter, så som B-vitamin, magnesium, järn och zink – spirulina är faktiskt ett av jordens mest näringstäta födoämnen! Om man äter en varierad och hälsosam kost kommer man troligtvis må betydligt mycket bättre och drabbas av färre sjukdomar.

Sömn och rörelse är två andra parametrar som har stor inverkan på immunförsvaret, forskning har till exempel visat att vissa vitaminer som är viktiga för kroppens försvar påverkas negativt när man sover mindre än sju timmar om natten. Att sova ordentligt är en otroligt viktig byggsten för att kroppen ska återhämta sig och således också ha ett fungerande immunförsvar. Att röra sig är också en viktig byggsten, det stärker kroppens immunförsvar och man bygger i det stora hela en starkare och mer hållfast kropp. En kropp som inte är lika mottaglig för sjukdomar. Träning kan också ha en positiv inverkan på stress, och stress i förläningen leder ofta till ett sänkt immunförsvar och dålig sömn.

Så att ha en bra kosthållning och att prioritera sin träning och sömn är viktigt för ett starkt immunförsvar, men man kan också stärka det lite extra genom till exempel olika tillskott!

159.00 kr
285.00 kr
202.00 kr
137.00 kr

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *