Varför behöver man magnesium

magnesium-brist-symptom-magnesiumbrist

Varför behövs magnesium?

Magnesium är en av kroppens absolut viktigaste mineraler och behövs bland annat för matsmältningen, energiproduktionen och produktionen av protein.

Magnesium är även viktigt för omsättningen av kalcium och för att våra nerver och muskler ska fungera normalt! En av magnesiums viktigaste funktioner är nämligen att hjälpa musklerna att slappna av efter spänning eller hopdragning. Magnesium är således också viktigt för vårt hjärta – eftersom att hjärtat är en muskel är också hjärtat beroende av denna mineral för att fungera. Kalcium drar ihop hjärtat och magnesium gör att det slappnar av.

Magnesium jobbar väldigt ofta tillsammans med mineralen kalcium och magnesium behövs för att kroppen ska kunna ta upp just kalcium. En hög kalciumhalt kombinerat med en låg magnesiumhalt kan vara en bakomliggande orsak till t.ex. benskörhet (osteoporos). Magnesium är alltså viktigt för det som håller upp vår kropp och behövs för vår benstomme, tänder och skelett. Vi sitter allt mer idag och rör oss allt mindre, detta gör att benskörhet börjat bli ett problem för den yngre generationen likaväl som den äldre. Vi vet att magnesium samspelar med kalcium och just kalciumbrist är en vanlig anledning till just benskörhet, eftersom att kalcium är beroende av magnesium för att fungera är alltså magnesium viktigt för att motverka just benskörhet. Så ett tillskott av magnesium eller en magnesiumberikad kost kombinerad med en aktiv livsstil är ett bra sätt för att motverka bland annat benskörhet. Detta behöver dock inte bara vara bra för benskörhet utan även för andra symptom vid magnesiumbrist, så som trötthet eller depression. En aktiv livsstil och ett bra magnesiumvärde i kroppen tillför energi till kroppen och kan hjälpa att lindra både depression och trötthet.

Magnesium är slutligen också bra för kroppens hormonsystem, cellernas funktion och för att stärka och bibehålla ett starkt immunförsvar. Magnesium är som sagt en av kroppens viktigaste mineraler och behövs för att vi ska må bra, magnesium ger energi och livskraft till vår kropp och behövs för att tillverka signalsubstansen serotonin. Serotonin är i sin tur en av de viktigaste signalsubstanserna för humöret, serotonin gör alltså att vi mår bra och känner oss glada!

Hur kan man få i sig magnesium?

Magnesium finns i bland annat baljväxter (t.ex. bönor, ärtor eller linser), bladgrönsaker eller olika fullkornsprodukter. Livsmedel som är rika på magnesium är bland annat nypon, sojabönor, vita bönor, bovete, sötmandel, jordnötter eller gurkmeja. Är man osäker på om man får i sig tillräckligt med magnesium kan man även ta magnesium i form av kosttillskott.

Rekommenderat dagligt intag:

  • Vuxna kvinnor 280 mg
  • Vuxna män 350 mg
  • Barn 50 – 200 mg

 

Hur vet man om man har brist på magnesium?

Magnesium är en mineral som förbrukas vid stress, vilket i sin tur en av de vanligaste anledningarna till sjukskrivningar i Sverige. Andra anledningar till magnesiumbrist kan vara vissa mediciner, tarmsjukdomar, om man idrottar hårt och svettas mycket, använder mycket vätskedrivande medel eller har en dålig kost. Magnesium behöver tillföras via kosten eller som tillskott då vår kropp inte är så bra på att lagra magnesium. Det finns en rad olika symptom som kan vara symptom på just magnesiumbrist och dessa är bra indikatorer på att man kanske behöver ta ett tillskott på magnesium eller äta en mer magnesiumberikad kost. Trötthet och depression är några av de mest vanliga symptomen.

Olika symptom på magnesium-brist är bland annat:

  • Utmattning
  • Sömnsvårigheter
  • Spända muskler
  • Huvudvärk
  • Hjärtproblem
  • Låg energi
  • Högt blodtryck
  • Ryggbesvär
  • Förstoppning
  • Osteoporos
  • Depression
  • Oregelbundna hjärtslag
  • Ångest
  • Muskelkramp
  • Spasmer
  • Irritation

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *