Smoothietips

Smoothietips

IMG_0951

Smoothies är så bra och funkar både till frukost, lunch, mellanmål eller middag. Även bra när man är stressad eller på väg någonstans då smoothies är lätta för kroppen att brytas ner och tas upp. Det gäller bara att få ner tillräckligt mycket näring och energi så man håller sig mätt. Här kommer lite tips på hur man kan boosta sin smoothie så det blir en full måltid.

• Häll i 1-2 msk --> chiafrön. Då får du en härlig och lite tjockare konsistens + att du får i dig massa bra fett och protein som håller dig mätt längre. Går även att variera med --> pumpafrön, —> linfrö eller --> hampafrön.

• Häll i en skopa --> protein. Jag brukar alltid ha 1 skopa --> hampaprotein eller --> risprotein. Det gör att man håller sig mätt längre och att det känns som en hel måltid.

• Snåla inte med frukten. I min morgonsmoothie har jag i antingen 500g mango + 2 bananer eller 4-6 bananer. Mango och banan tycker jag är den bästa grunden och frukt man håller sig mätt på. En grund på bara bär blir alldeles för kalorifattig för mig och inget jag håller mig mätt på.

• Lägg ner gröna blad. Det är ett lätt sätt att få i sig sin dagliga dos av grönsaker. Att addera spenat eller grönkål kanske inte låter så gott men det är faktiskt ganska smaklöst och smälter in bra i smoothien. 

• Boosta med superfoods som --> spirulina, --> chlorella, --> vetegräs och/eller --> korngräs för att få i dig alla näringsämnen, känna dig nöjd och även få hjälp att avgifta kroppen.

• Sista tipset är att äta din smoothie i en bowl. Även om du dricker den så se till att tugga din smoothie då nedbrytningen av maten börjar när du tuggar + att det kan ge en mättnadskänsla. Jag brukar ofta (speciellt om det är till lunch) toppa min smoothie med skivad frukt, bär, frön eller/och musli. Det ger en bättre mättnadskänsla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *