KÖPVILLKOR

Allmänt

De här köpevillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Welloteket AB, organisationsnummer 556994-7376,
Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Welloteket.
Welloteket AB ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.Alla försök till bedrägeri polisanmäls av Welloteket AB.Vi förbehåller oss rätten att vid felaktigheter t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet I efterhand på hemsidan/marknadsföring. Om du inte är nöjd med korrigeringen har du självklart rätt att avboka din beställning.

Information om beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via e-post till kund@welloteket.se eller ring 0123 – 456789. Du måste vara 18 år eller har målsmans godkännande vid beställning.

Ändra en beställning.
Om du önskar att korrigera din beställning efter att du lagt din order kan vi endast göra detta innan beställningen lämnar vårt lager. Var god kontakta oss på: kund@welloteket.se och ange:
• ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
• Kontaktuppgifter
• Samt vilken ändring du önskar göra.

Vi förehåller oss även rätten att cancellera en beställning om varan är slut I lager eller vid ett tekniskt fel.

Information om Leveranstider

Alla beställningar levereras inom 2-4 dagar. Restnoterade beställningar skickas när produkter finns I lager.
Alla varor skickas med posten och våra normala leveranstider är 2-4 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) så kontaktar du oss direkt på e-postadress kund@welloteket.se Vid försenad leverans har du alltid rätt att häva ditt köp. Risken för inhandlade varor övergår till köparen när leveransen görs.
Information om Priser
Samtliga priser visas inklusive moms enligt följande. Böcker 6% – Kosttillskott 12% – Kläder/Tillbehör/Läkemedel/Naturläkemedel 25%
Priserna inkluderar inte fraktavgifter, som anges separat.
Information om Frakt
En fraktavgift på 29 kr (SEK) tillkommer för order där köpbeloppet understiger 500 kr (SEK). Vid köpbelopp över 500 kr (SEK) tillkommer ingen fraktavgift.
Beställningar som har en låg vikt och volym skickas med postenbrev. Då levereras beställningen direkt I din brevlåda.

Beställningar med en större volym och vikt skickas som postpaket. Då anländer din beställning till närmsta posten Serviceställe.
När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
Om du inte fått din leverans inom 5 arbetsdagar kontaktar du vår kundservice på kund@welloteket.se
Transportskada anmäls till det postkontor där du hämtat ut varorna.

Information om outlösta Paket

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Welloteket. Debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Wellotekets administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Information om Betalning
I samarbete med Klarna använder vi en betallösning som heter Klarna Checkout som erbjuder fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Wellotekets köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Information om Personuppgiftslagen (PUL)

Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Vi följer personuppgiftslagen sedan den trädde i kraft 1998. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifterna från vårt register.
Med din registrering och beställning godkänner du enligt lag att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Welloteket AB skyddar dina personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Du har rätt att se dina personuppgifter som de registrerats hos oss. Skulle de vara felaktiga eller ofullständiga är det din rätt att begära uppgifterna rättade eller raderade. Welloteket AB använder krypterad dataöverföring. Alla betalnings- och personuppgifter hanteras genom säkra sidor på nätet. Betalningstransaktionen hanteras av vår betalningspartner Klarna för att garantera snabba och säkra transaktioner. Welloteket AB sparar aldrig kortuppgifter och all information som skickas krypteras.

Information om Ångerrätt/Retur

Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt räknat från den dagen du hämtar ut ditt paket.

Du måste kontakta welloteket. inom tiden för ångerrätt innan du skickar tillbaka varorna.

Du skickar e-post till retur@welloteket.se och anger:

• ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
• kontaktuppgifter
• ange varför du önskar att returnera varan.

OBS: Welloteket måste godkänna alla returer innan kunden skickar tillbaka sin beställning.

Som kunden står du för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Welloteket återbetalar hela köpeskillingen inom sju dagar från och med att varan nått wellotekets lager.

Vi förutsätter att varorna skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick.

Ångerrätten gäller inte om följande:
Kosttillskott, hygienartiklar, livsmedel och kosmetiska produkter med en bruten försegling.

Information om reklamation

Om din försändelse är skadad när du hämtar ut den ber vi dig att anmäla detta till utlämningsstället. Upptäcker du en annan skada efter att du öppnat din försändelse, kontakta oss på: kund@welloteket.se
Du får en ny vara så snart som möjligt om varan finns kvar i lager.

Information om Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft 25 juli 2003, ska alla besökare av en webbplats med cookies informeras om att webbplatsen innehåller cookies, i vilket syfte de används och hur de kan undvikas. Cookies är små textfiler, innehållandes information, som lagras på din dator. De används av tekniska skäl för en webbplats funktionalitet vid t ex inloggning eller formulärhantering. Det finns två sorters cookies, den ena sparar filer permanent på din dator, den andra sparar dem temporärt under tiden du använder webbplatsen. Welloteket AB använder båda. Om du vill undvika lagring av cookies på din dator kan du blockera lagringen genom inställningarna i din webbläsare (se din webbläsares instruktioner). Det kommer dock att begränsa webbplatsens funktionalitet.

Information om Force majeur

Welloteket AB är befriat från påföljd om en förpliktelse från detta avtal skulle försummas på grund av befriande omständigheter som förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Med befriande omständigheter avses bland annat en myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller förändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. Force Majeure inkluderar myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, såsom restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden eller om bolaget utsätts för kriminell aktivitet med påverkan på verksamheten.

Information om TVIST

Vid klagomål eller synpunkter som avser Wellotekets tjänster eller produkter bör dessa lämnas till vår kundtjänst.

Är du missnöjd med hanteringen av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.